Ensimmäiset luennot alkoivat jo ihan ensimmäisellä viikolla, ja nyt on kaikki ilmoittautumiset ja paperityöt hoidettu. Tämän postauksen aihe on siis sellainen, jonka luulisi ainakin tulevia Kyoudai-vaihtareita kiinnostavan: kurssivalinnat
Olen kuullut aika paljon valitusta siitä, että KUINEP-ohjelma (=Kyoto University International Education Program) on ihan sieltä ja syvältä ja että nyyh, täällä puhutaan englantia. Kannattaa ottaa selvää vaihtokohteenne opetustarjonnasta, sehän on myös edellytys vaihtoon hakemiselle. Jos enkkuohjelmat ei kiinnosta, niin suosittelen katsomaan niitä japanin kielen ja kulttuurin linjoja mieluummin. Kuinepissa kun on pakko opiskella muutakin kuin japania, ja vaihtareidenkin kesken aika pitkälti höpistään englanniksi ihan siitäkin syystä, että tänne pääsyn edellytyksenä ei ollut japanin kielen taito, eivätkä kaikki sitä puhu (vielä) ollenkaan.
Itsehän olen siis erittäin tyytyväinen siihen, että saan opiskella muutakin kuin kieltä, koska kaipasinkin kovasti vaihtelua. Aluksi tosin vaikutti siltä, että kovin paljon kulttuuri- tai yhteiskunta-aiheisia kursseja ei ole tarjolla, mutta tarpeeksi kun jaksoi kurssikuvauksia syynätä, niin löytyihän täältä valinnanvaraa vaikka kuinka. Koska päädyin ottamaan 5 japaninkurssia, en kuitenkaan halunnut ottaa muita kursseja minimimäärää (6) enempää. (Japanin kielen taitajille tiedoksi: täällä saa myös opiskella japaninkielisillä kursseilla, jos kielitaito vain riittää!)
Lukujärjestykseni näyttää nyt siis tältä:
KUINEP-kursseja pitää valita vähintään 2, loput kurssit saa valita kuinepeista tai Liberal Arts -kursseista. LA-kursseissa on enemmän valinnanvaraa ja kursseja on tarjolla sekä englanniksi että japaniksi. Valitsin pelkästään englanninkielisiä, joista puolet (kolme ensimmäistä) ovat Liberal Arts -kursseja ja puolet (kolme viimeisintä, ylläri) KUINEP-kursseja:
Topics in Human Geography
Tämä on ehkä eniten tervetuloa-takaisin-koulunpenkille-kurssi. En ole mitään maantiedon tapaista opiskellut sitten lukion ensimmäisen (?) vuoden. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. väestönkasvu, maahanmuutto, pakolaisuus, väestörakenteet... Siis todella perustason kurssi, ei mitenkään erityisen haastava. Ihan mielenkiintoinen, mutta ei välttämättä tarjoa hirveästi mitään uutta - toisaalta luulisi ainakin olevan helppo! Kurssisuoritus arvioidaan läsnäolon ja keskusteluun osallistumisen, tehtävien, välikokeen ja jonkinlaisen lopputyön perusteella.
Introduction to Anthropology
Tätä kurssia en päässyt koeajamaan ollenkaan, koska ensin kurssin ajankohta siirrettiin niin, että olin juuri kokeilemassa yhtä toista kurssia, sitten seuraavana viikkona oppituntia ei pidetty kansallisen pyhäpäivän (ja taifuunin) takia. Sitten tulikin jo aika lyödä kurssivalinnat lukkoon, ja koska en halunnut ottaa testaamaani Japanese Politics -kurssia, päädyin valitsemaan tämän sokkona. Kurssilla on tarkoitus höpöttää paljon, oppitunteja varten luetaan artikkeleita ja lopuksi pitää kirjoittaa essee. Opettaja vaikuttaa ihan hauskalta ja kurssi melko perussetiltä, kyseessä kun on nimenomaan johdatus antropologiaan.
Art, Culture and Technology
Hysteerisen naurun pidättely oli ensimmäisellä luennolla todella hankalaa. Opettaja on (tahattoman) koominen ja kellonaika 16.30 - 18.00 jo itsessään aiheuttaa lievää hajoilua. Tällä kurssilla meidän on tarkoitus ihan oikeasti toteuttaa taideprojekti. Toisaalta siis mukavaa vaihtelua muiden kurssien keskelle, mutta tulee kyllä viemään aika reippaasti aikaa, sillä projektit toteutetaan ryhmissä, ja kyllä te tiedätte millaista ryhmätöiden tekeminen välillä on... Samoin kielimuuri ja kommunikointiongelmat tulevat tällä kurssilla vastaan toden teolla. Tämän viikon tunnilla esimerkiksi sain jo ensimmäiset miksi olet tuollainen egoisti -haukut, vaikka en nähnyt moiselle syytökselle mitään syytä. Aikamoinen jokerikurssi siis, en ehkä suosittele heikkohermoisille. Toisaalta ryhmäni on hauska ja ainakin kurssi on jotain ihan erilaista muihin verrattuna. Silti ehkä toivon, että olisin sittenkin ottanut sen politiikkakurssin...
Understanding Education, Human Lives and Culture from Philosophical and Sociological Perspectives
Näin käsittämättömällä otsikolla varustettu kurssi oli pakko vilkaista. Odotukseni eivät olleet kovin kummoiset, mutta tämä kurssi vaikuttaa huipulta! Johtunee hyvin pitkälti aivan mahtavasta opettajasta, mutta kieltämättä aihekin on kiinnostava: kurssilla perehdytään japanilaiseen koulutusjärjestelmään ja pyritään ymmärtämään koulutusta (ja elämää ja kulttuuria...) mahdollisimman syvällisesti. Opettajamme oli myös sattumoisin hyvin innoissaan siitä, että kurssille osallistuu suomalainenkin opiskelija, arvatkaa kuka joutuu siis vastailemaan kysymyksiin suomalaisesta koulutusjärjestelmästä... Kurssia varten luetaan artikkeleita (kieltämättä hyvin vaikeaselkoisia), keskusteluun täytyy osallistua aktiivisesti ja lopuksi täytyypi kirjoitella ainakin kurssikuvauksen mukaan 2-3 esseetä, mutta en muista tarkemmin minkä pituisia.
Introduction to Classical Japanese Literature
Ajattelin, että on ihan hyvä olla jokin "oman alan" kurssi myös, varsinkin koska minulla on jäänyt jokseenkin vähäiseksi (=olemattomaksi) Japanin kirjallisuuden opiskelu Helsingin yliopistossa... siitäkin huolimatta, että professorimme on kirjallisuuden asiantuntija, heh.
Kurssi vaikuttaa ihan tappavan tylsältä, sillä jok'ikinen asia väännetään rautalangasta. Tulee vähän sellainen olo, että opettaja pitää meitä omaan ajatteluun kykenemättöminä... Mutta ehkäpä hän on vain yli-innokas analysoimaan tarinoita itse. Kurssin edetessä tosin ryhmäkeskusteluille annetaan enemmän aikaa ja toinen luento oli selvästi ensimmäistä parempi, vaikkakin silti jokseenkin tylsä. Lopputyönä pitää kirjoittaa 10-sivuinen (riviväli 2!) essee, johon suurin osa arvioinnista perustuu.
Social Science Research Methods in Education I
Toinen koulutusaiheinen kurssini, ja kuten lukujärjestyksestä näette, viikon viimeinen oppituntini. Siksi olen ehkä ollut jokaisella kerralla melko puutunut, mutta opettaja on mukava ja kurssi vaikuttaa suht. helpolta ja ihan sopivan mielenkiintoiseltakin. Kurssilla täytyy yhden kerran pitää ryhmäesitelmä, mikä nyt ei varsinaisesti innosta, mutta minkäs teet.
Tarkoitus on myös käydä tarkastelemassa jonkin paikallisen ala-asteen oppituntia (tai useampia, jos oma aikataulu sallii) joulukuun puolella, mikä puolestaan kuulostaa oikeasti hauskalta! Lopputyönä voikin kirjoittaa raportin ko. kokemuksesta, ja jos ei paikalle pääse niin vaihtoehtoinenkin suoritustapa on onneksi olemassa. Kurssin puolivälissä pitää myös kirjoittaa essee, mutta sen ei tarvitse olla hirveän pitkä.
Tuleville vaihtareille muistutukseksi: yrittäkää olla skarppina parin ekan viikon ajan, vaikka se onkin tuskallista ja hirveää säätämistä. Kursseja pitää ruveta heti kokeilemaan, mutta vasta hiukan myöhemmin rekisteröidytään, minkä jälkeen on vielä hetken aikaa "adjustment period", jonka aikana kursseja saa tiputtaa pois mutta uusille ei enää voi rekisteröityä. Japanin kielen kursseja ja KUINEP / LA-kursseja koskee lisäksi aivan eri aikataulut ja järjestelmät ja kaikki info on ripoteltu todella epämääräisesti eri monisteisiin, joita syydetään orientaatioissa jatkuvalla syötöllä. Lisäksi varoitan, että yliopiston intranet-järjestelmät ovat täällä vähintään yhtä syvältä kuin Helsingin yliopistossakin... Suurimman osan kurssi-ilmoittautumisista pystyy hoitamaan netissä, mutta muutamia kursseja varten tarvitsee saada erikseen kirjallinen hyväksyntä kurssin vetäjältä - itse tarvitsin allekirjoituksen Topics in Human Geography -kurssia varten, huomasin asian hyvin myöhään, naputtelin opettajalle sähköpostia ja sovin tapaamisen ja saatiin homma hoidettua.
Katsotaan nyt sitten, missä vaiheessa alan hajoilla essee-dedisten ynnä muun hauskan suhteen! Melkein vaikuttaa siltä kuin ei muuhun täällä olisikaan aikaa kuin opiskeluun, mutta se ei sentään (ainakaan toistaiseksi) ole totta - kunhan arkirytmiin pääsee, niin kyllä sitä aikaa jää muuhunkin puuhasteluun ja ihan vain siihen kuuluisaan jumittamiseenkin.
Kohta pitäisi olla aikaa siihen kuuluisaan juhlimiseenkin, tai vähintäänkin illanviettoon.
Vihdoin ja viimein, risut Kioton yössä - eli lähden erään suomalaisen kaverini kanssa izakayaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti