2015/06/06

kevät(kesä!)lukukauden opintoja

Tämän kevään kurssivalikoima oli mielestäni aika tylsä. Mutta eipä asian voivotteleminen auta: KUINEP- ja LA-kursseja oli joka tapauksessa otettava vähintään 6. Sain onneksi järjestettyä lukujärjestykseni niin, että yhteensä 10 kurssista huolimatta minulla on sekä keskiviikot että perjantait vapaita. Tuntuu vähän siltä, että enhän minä "koulussa" juuri edes käy, mutta silti tehtäviä kasaantuu ja kasaantuu ja kasaantuu... ja torstait ovat tälläkin lukukaudella hirveitä.

Tässäpä siis tämän lukukauden kurssivalintani:

Introduction to Educational Studies
Maanantain ensimmäinen luento klo 8.45 alkaen... Eli ei tällaiselle yöeläjälle aivan optimaalinen aika.
Kurssilla pitää koostaa portfolio, johon liitetään kurssimonisteet, omia pohdintoja, joitain ylimääräisiä artikkeleita ja muistiinpanoja oppikirjasta. Lisäksi pitää kirjoittaa lyhyt essee sekä osallistua loppukokeeseen.
Oppikirjoja ei ole kirjastossa kovin monta kappaletta ja aika moni on ko. opuksen ostanut itselleen. Se on törkeän kallis oppikirjaksi, joten itse ajattelin mennä perinteisellä yliopistomeiningillä ja varasin kirjan kirjastosta ja opiskelen sen sitten niiden parin viikon aikana, kun saan sen itselläni pitää.

Introduction to Sociology
Täyteen ahdettua luennointia! Mutta opettaja on selvästi asiantuntija, ihan mukavakin, mutta ainakin minulle tämä kurssi on vaikea. Läpi käydään sosiologian teorioita, Durkheimit ja Weberit tulevat tutuiksi jne.
Kurssi on luentopainotteinen ja arviointi perustuu loppukokeeseen. Pelottaa vähän, koska luennoilla käydään läpi todella paljon käsitteitä ja teorioita ja nämä kaikkiko pitäisi sitten kurssin päätteeksi muistaa kokeessa...? Saas nähdä!

Introduction to Globalization
Sama opettaja ja sama meininki kuin sosiologian kurssilla. Tämä vaikuttaa vielä vaikeammalta. En itse ole ikinä opiskellut esimerkiksi taloustieteitä tai mitään vastaavaa, ja tällä kurssilla käytiin mm. yhden luennon aikana läpi sellaisia pieniä organisaatioita kuin WTO, IMF ja World Bank. Yyyhhh...

Social Science Research Methods in Education II
Saman nimisen kurssin ensimmäinen osa (syyslukukaudella) oli enemmän teoriapainotteinen, mutta tällä kurssilla tehdäänkin sitten "ihan oikeaa tutkimusta". Aluksi käytiin läpi metodologiaa ym., mutta pian jakauduttiin kiinnostusten mukaan pienryhmiin, joissa on tarkoitus toteuttaa pienimuotoinen tutkimus. Pienimuotoisuudesta huolimatta perusteellinen.
Erittäin hyödyllinen kurssi, jos on yhtään kiinnostunut sosiaali- tai kasvatustieteistä ja/tai jos ei metodologia ja tutkimustaidot ole vielä ihan hallussa. Aika työläs kuitenkin, tutkimuksen lisäksi kirjoitellaan esseitäkin. Läsnäolo on tietenkin pakollinen myös, mutta kokeita ei ole.

Universities and University Students in Today's Japan
Aiheeltaan ihan mielenkiintoinen, toteutustapa ei ehkä ole ihan suosikkini. Suunnilleen puolet oppitunneista käytetään luennointiin, toinen puoli ryhmäkeskusteluihin, ja joka kerta pitää myös täyttää sellainen "mitä olen tänään oppinut" -lärpäke. Tämä sentään liittyy suoraan Japaniin, toisin kuin monet muut kursseistani tällä kertaa...
Kurssilla tehdään esitelmä (joista kuitenkin vain parhaimmat äänestetään oikeasti esitettäviksi...) ja kirjoitetaan essee. Läsnäolo on myös erittäin pakollinen, poissa saa olla muistaakseni vain 2 kertaa.

Environmental Social Science
Mainio kurssi ja ihmettelenkin, miksi osallistujia on vain kourallinen! Kurssilla käydään läpi maailman ekosysteemejä ja millaisia haasteita ne nykyaikana kohtaavat ja niin edelleen. Ehkä tämä on maantietoa tai biologiaa enemmän opiskelleelle hyvin perustason kurssi, mutta minulle kurssi tarjoaa sopivasti mielenkiintoista ja uuttakin tietoa.
Kurssisuoritukseen kuuluu yksi mid term -koe (meni jo!) sekä esitelmä, lisäksi muutamia kirjallisia kotitehtäviä tai tunnilla täytettäviä tehtäviä. Aktiivinen osallistuminen on myös suotavaa ja ainakin tänä keväänä melkoisen pakollistakin, sillä meitä osallistujia on tosiaan ehkä noin kuusi.

+ Fitness
Torstaiaamupäivän liikuntatuntini! Jep, KUINEP-vaihtarit saavat ottaa max. 1 liikuntakurssin per lukukausi. Syksyllä en ottanut, mutta nyt keväällä päätin rohkaistua, ja siellähän minä sitten jumppailen japanilaisten kanssa. Kyllähän tämä vähän tuntuu taantumiselta jonnekin yläasteelle, mutta ihan hauskaa silti, ja tuleepahan liikuttua edes vähän!

***

Näiden lisäksi otin kolme japaninkurssia: kieliopin, mediakuuntelun ja akateemisten tekstien luetunymmärtämisen. Kurssit ovat samalta Intermediate III tasolta kuin viime lukukaudellakin, joten en niistä sen tarkemmin kirjoittele, koska edellisiä postauksia / tageja selaamalla löytyy tarvittavaa infoa! Taso ja rakenne kursseilla on siis täysin sama, mutta sisällöt totta kai poikkeavat syksystä.

En voi uskoa, että mid term on täällä taas. Taas esseededikset ja kielioppikoe lähestyvät! Onneksi otin (tietoisesti) myös sellaisia kursseja, joissa ei kirjoiteta paljon tai pitkiä esseitä, joten toivon tämän olevan vähän helpompi kuin edellisen lukukauden... toisaalta monet kurssit ovat aihepiiriltään vaikeampia kuin syyslukukaudella. Lisäksi tuntuu luonnottomalta opiskella tähän aikaan vuodesta.

Mutta näistä kun selviän, niin on luvassa vielä nelisen viikkoa lomailua. Tosiaankin, vaihdoin paluulentoni päivämäärän jo, joten Suomeen paluu koittaa 29.8. ! Sen kunniaksi näin vähän aikaa sitten unta, että olin jo Suomessa ja yhtäkkiä tuli hirveä ikävä Japaniin ja oli helpotus herätä ja tajuta, että täällähän minä vielä olen. Viime aikoina minulla on ollut lähinnä ikävä Suomeen, mutta nyt kun paluupäivä on merkitty kalenteriin, tuntuu taas siltä, että voisin sittenkin vain jäädä... Toisaalta taas elämä täällä tuntuu juuri nyt aikamoiselta jumittamiselta. Mikään ei tunnu etenevän mihinkään ja opinnotkin ovat hemmetin tylsiä. Mutta silti, enää vajaat 3 kuukautta jäljellä...

Täytynee yrittää vielä ottaa ilo irti sadekaudesta ja sitä seuraavista tappohelteistä siis!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti